dissabte, 6 de febrer de 2016

On són aquestes cases?

Últimament ens hem dedicat a estudiar amb detall les dades sobre les cases aïllades del terme que consten als padrons de població. Aviat publicarem tota la informació nova que completa o matisa (i també en algun cas corregeix!) el que apareix al llibre Noms de lloc... Però en aquest apunt relacionem alguns noms de cases que fins ara no teníem a la nostra “col·lecció” i que no hem estat capaços de situar ni d’identificar.

Per això, demanem que si algú té alguna notícia sobre alguna d’aquestes cases ens la faci saber com a comentari a aquest apunt o per c/e (toponimiavilafranca@gmail.com). Tingueu en compte que es tracta de cases aïllades, fora del nucli urbà. Al costat de cada nom anotem la poca informació de què disposem. Podeu dir-nos on és cada casa?, com s’anomena actualment?...
  • quinta Aixelà: als padrons de 1921 i 1924 consta habitada pel matrimoni Colomé-Bertran, però al de 1936, pel matrimoni Carbonell Jofré.
  • casa Alayal: als padrons de 1921 i 1924 hi viuen el matrimoni Galofré-Bertran i un fill seu casat, matrimoni Galofré-Sogas.
  • vil·la Amparo:  a la “Villa” Amparo, segons els padrons de 1930 i 1936 hi viu el matrimoni Margalet-Perelló.
  • vil·la Blanca: en aquesta casa de nom impúdic hi viu una vídua i la seva filla casada, matrimoni Fabregat-Cid.
  • Bons Aires: curiós nom, sense cap genèric davant, que surt al padró de 1936, sense especificació dels seus habitants. Sabem que era a 800 m de la vila.
  • cal Farré: una altra casa que surt al padró de 1936 de la qual només sabem que era a 3 km de Vilafranca.
  • casa Figueras: aquesta casa surt al padró de 1936, situada a 300 m de la vila. Pot ser que sigui Cal Diable, que el 1930 està habitada pel matrimoni Figueras-Ventura?
  • la Granja: aquesta casa surt a tots els padrons del 1921 al 1936; als primers, els habitants porten el cognom “Montserrat”; als de 1930 i 1936, el cognom Domènech. Ha de ser per la banda del Molí d’en Rovira. Diria que es tracta de la casa que actualment es diu Cal Ton de la Granja i que té una placa a l’entrada amb el text “Masia Montserrat”. Ho és?
  • casa Llenas: també surt a tots els padrons entre 1921 i 1936, habitada pel matrimoni Llenas-Mussons. És a 600 metres de la vila.
  • cal Mestre: només la tenim documentada al padró de 1930, habitada pel matrimoni Parés-Segura. Diríem que ha de ser a Cal Salines.
  • cal Mironero (o Menonero?): hi ha dubtes sobre la forma exacta del nom. Sabem que el cap de família era “panadero”, fill de Sant Cugat. El matrimoni es diu Figueras-Magra (ella era filla del matrimoni Magra-Sala que el 1905 vivia a Melió). El nom només surt al padró de 1924. Ha de ser cap a la banda de Sant Pere Molanta.
  • cal Montaner: surt al padró de 1936 i només sabem que era a 1,5 km de Vilafranca.
  • vil·la Montserrat: segons els padrons de 1930 i 1936 hi viu el matrimoni Llosas-Jorba. Era a 800 m de Vilafranca.
  • cal Prunera: casa que apareix als padrons de 1930 i 1936, habitada per la família Prunera-Coll. Ha de ser cap al Molí d’en Rovira o Santa Digna.
  • casa Pujol: també apareix als padrons de 1930 i 1936, habitada per un tal Pujol.
  • la Rajoleria: segons el padró de 1900, hi viu la família Solé-Pablo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada